La setmana passada vam començar a explicar com els indicadors ajuden a desenvolupar, millorar i avaluar un sistema d’innovació, i vam arribar a la conclusió que mesurar la innovació no és fàcil, especialment si volem mesurar els resultats finals. La pressió dels resultats a curt termini en una empresa poden fer fracassar molts projectes d’innovació.
Però es clar, ens hi hem de posar, i per això us proposem un conjunt d’indicadors de cada tipus (perdoneu la pallissa):
Parlem de diners, persones, tecnologia i aliances, en cada apartat és important mesurar quins recursos ens calen per innovar de forma òptima.
Indicadors Recursos Financers:
Quants recursos financers posem per la innovació? Alerta! Massa recursos financers a l’inici d’un projecte és contraproduent. De fet, els recursos financers haurien de créixer a mesura que el projecte innovador va avançant en el funnel d’innovació:
Idees | Prototips | Projectes |
Pressupost zero (0) | Pressupost mitjà | Pressupost més alt |
Els equips amb molts diners es focalitzen en innovacions fàcils, han d’assegurar el tret per justificar la inversió. Ens calen, doncs, indicadors que ens diguin si estem invertint correctament, algunes propostes:
|
Indicadors de Recursos Humans
El valor que posem en innovació mesurat en hores de persones és tant o més important que els recursos financers. Però, què és millor, un equip a temps complet o moltes persones amb una petita dedicació? Ep! La innovació és una funció transversal, TOTS hi han d’estar implicats, si volen, es clar. I més propostes d’Indicadors de recursos humans i innovació:
|
Indicadors de Recursos Tecnològics
Considerem la R&D una entrada de la innovació? Podem mesurar el retorn de la inversió en R&D en termes de projectes d’innovació generats.
|
Aliances
|
Què passa des que hem format al nostre equip, hem fet tallers, hem après què passa a fora, fins que obtenim resultats? El nostre procés d’innovació està organitzat de forma eficient? Facilita la generació d’idees valoritzables? Algunes idees per mesurar l’eficiència del procés d’innovació:
Velocitat, Idees, Speed: quant de temps passa des que generem una idea fins que l’apliquem a producte, procés, model de negoci, servei…? Alguns elements a tenir en compte:
Quantitat (en positiu)
Quantitat (en negatiu, ideas fail):
Open Ideas:
Però tot això no servirà de res si no arribem a mesurar resultats, i saber si els esforços que hem fet són profitosos. Però, com veureu no és fàcil establir indicadors d’output: Nombre de projectes implantats sobre el total de projectes iniciats. És una bona mesura? Ens aproxima a la capacitat del funnel de finalitzar projectes, amb èxit o no. Tinguem en compte que el fracàs també forma part del procés d’innovació, i que com a mínim és un aprenentatge.
Però centrem-nos en els resultats reals per a l’empresa. Com podem mesurar els resultats aportats per la innovació? En molts casos no hi ha un indicador clar. Us suggerim una llista de possibles indicadors de resultats del procés d’innovació:
Alguns indicadors:
Productes o serveis innovadors
|
Nous clients
|
En termes de retorn
|
Per resumir, alguns consells, ja que mesurar l’eficiència del procés d’innovació no és fàcil, especialment quan comencem i encara no tenim resultats:
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…