MVP: 8 maneres de convertir una idea superficial en un mínim producte viable que els teus clients estimaran

Un dels colls d’ampolla de tot procés d’innovació es troba entre les fases d’ideació i les de desenvolupament de producte o prototipat. Com a Responsable d’Innovació, líder d’una unitat de negoci o CEO, no vols gastar temps ni diners en desenvolupar un nou producte o servei que al final ningú utilitzi. I la teva solució es troba en l’MVP (Minimum Viable Product): saps com convertir una idea inicial en el millor MVP possible?

En efecte, per avançar en el procés d’innovació, la teva filosofia general ha de ser: “Surt de l’edifici, i parla amb els teus futurs clients”. Però recordant que hi ha una gran diferència entre el que diuen els usuaris, i el que realment fan. Per això és molt diferent entrevistar futurs clients potencials, que lliurar un producte amb funcionalitats i veure en directe què és el que passa.

Però clar, tu no tens un producte encara, i realment no saps com el podràs arribar a tenir mai: “Com passar d’una idea a un producte tangible?“.

Eric Ries ho explica molt bé en el seu llibre Lean Startup: a través d’un Mínim Producte Viable, un nou producte que té les mínimes funcionalitats (i no més) necessàries per lliurar el servei, el bé i el valor desitjat als primers clients, i que ens permetrà aprendre al màxim dels futurs clients, amb el mínim esforç.

Quin tipus de mínim producte viable puc elaborar pel meu producte / servei?

I en això ens centrarem avui: utilitzarem els conceptes i exemples d’Eric Ries en el Lean Startup, de menor a major inversió necessària.

Espero que així puguis trobar, entre el següent ventall de possibilitats, la versió que millor s’adapti a la teva idea, proposta de valor i usuari final objectiu:

1. Pàgina web

És tan senzill com crear una landing page que comuniqui la teva proposta de valor de manera clara, ràpida i àgil. És útil per identificar l’atractiu potencial que pugui tenir la teva proposta.

El més ideal és crear la pàgina el més ràpidament possible, i fer-la:

  • Senzilla i neta.
  • Visible a la xarxa a través d’una campanya amb Google AdWords.
  • Que incorpori un servei de xat online en directe per la resolució de dubtes sobre el servei ofert.
  • Incloure també un servei d’enquesta per conèixer l’opinió i interès dels usuaris que ens han visitat (com per exemple, a través de Qualaroo).
  • A més, evidentment, no podrem oblidar Google Analytics per identificar el volum del trànsit generat, així com l’origen.
  • Pots incloure també un formulari de subscripció per quan el servei estigui disponible. Una declaració d’intencions dels usuaris: “vull el vostre producte quan estigui disponible”.

2. Vídeo explicatiu

Es tracta de fer el mateix que en el primer punt, però afegint un vídeo explicatiu publicat a Hacker News. Per exemple, Dropbox va començar d’aquesta manera. Això els va permetre arribar a la xifra de 75.000 subscriptors abans de començar. Segueix la conversa que van mantenir aquí per decidir el “claim” del vídeo, el 2007.

També m’encanta la historia de Dollar Shave Club, i el vídeo és divertidíssim:

Tant la primera com aquesta segona aproximació al MVP haurien d’anar acompanyades de campanyes en xarxes socials, per identificar l’interès potencial:

Exemple de buffer: una aplicació per programar posts a les xarxes socials

3. App funcional

El mercat està ple d’aplicacions mòbils que al seu torn ens permeten crear aplicacions mòbils, sense necessitat de saber programar. Si el teu projecte es basa en la mobilitat, t’hauràs d’acostumar a treballar amb elles. Prova-les i decideix quina s’adapta millor a la teva forma de treballar i a la idea que tens de MVP. El Pep ja ens en va presentar POP APP, i hi ha més opcions: Invision, Marvelapp, Justinmind…

4. Estratègia del “Màgic d’Oz”

Aquest tipus d’estratègia de desenvolupament de MVPs es basa en crear un “front-end” (de cara al client) que ens permeti fer veure que el producte i servei ja estan funcionant al 100%, encara que per darrere (back end), s’hagin de realitzar encara processos manuals i no integrats al 100% en la cadena de subministrament del nou producte o servei. És a dir, és un producte o servei que es pot lliurar al moment, però que no és escalable: no es pot fer gran, en la forma en què està estructurat actualment.

Per exemple: Zappa, la botiga en línia de sabates, no va començar amb un estoc de centenars de sabates. L’únic que va fer va ser crear centenars d’imatges de les sabateries amb les quals va tancar acords, i les va pujar a la pàgina web. Quan algú comprava alguna de les sabates a la botiga, després anava al sabater, les comprava, empaquetava i enviava.

Era un MVP en el sentit que va crear el servei, però aquest no era escalable, funcionant de la manera en què estava configurat en aquell moment.

Pàgina web de Zappos

5. “Estratègia del conserge”

És a dir, crear el servei mentre ho estàs oferint, juntament amb els teus usuaris.

La filosofia d’aquest Mínim Producte Viable és la de donar als clients el tractament VIP de forma gratuïta, a canvi de feedback. A canvi de ser gratuït a l’inici, el client accepta que el servei es creï a mesura que vagin aprenent de l’experiència.

Imatge de la web de Food on the Table

És l’exemple de Food on The Table, ara Meal Planning, un servei que proporciona als clients un pla de compra i d’alimentació (receptes) setmanal, basat en els teus gustos i en els descomptes disponibles que hi ha aquella setmana en els supermercats.

Van començar identificant clients puntuals que estarien interessats en aquest servei, i un cop els van identificar, van anar creant les llistes setmanals en base a les necessitats que van ser capaços d’identificar. Van anar afegint processos automatitzats a mesura que el servei manual s’anava fent ingovernable, fins que va arribar el punt en què els algoritmes, sistemes de recerca i enviaments de les receptes ja van ser completament informatitzats.

6. Piecemeal MVP

Igual que l’anterior, però en lloc de fer-ho manualment, disposes ja d’alguna eina que et permet automatitzar el servei des del primer moment.

És l’estratègia que va utilitzar Groupon, un servei de cupons de descompte que et fa arribar ofertes de serveis a millors preus dels habituals, creant inicialment un bloc amb WordPress, i enviant pdf ‘s amb els descomptes als qui es subscrivís al servei.

També, per exemple, a Induct estem a punt de llançar un mòdul de reconeixement de competències P2P. Utilitzem eines disponibles a la nostra plataforma per activar les funcionalitats desitjades i anar valorant la seva potencial adopció entre els nostres clients.

Estàs interessat en construir una veritable cultura de col·laboració a la teva empresa, donant la possibilitat als treballadors per tal que valorin i opinin sobre el treball realitzat pels altres? Contacta’ns i t’ho expliquem (aplicant l’estratègia 1, us hi heu fixat?) 😉

7. Campanya de crowdfunding

Estratègia de sobres coneguda, una de les eines de prototipatge més utilitzades en l’última època. En Pep ja ens en va parlar anteriorment. Un dels beneficis d’aquesta aproximació és que més enllà d’identificar l’interès potencial dels usuaris, aconseguiràs (si tens èxit) el finançament necessari per desenvolupar les funcionalitats mínimes que necessites. Sí, la majoria de projectes de crowdfunding no estan desenvolupats encara. Per això serveixen.

Aquesta és la campanya que va obtenir més èxit l’any passat (20 milions de dòlars): un smartphone que no és d’Apple.

Imatge dels prototips per la campanya de crowdfunding

8. Una única funcionalitat

Més enllà de crear la teva pàgina web, aplica el valor de la simplicitat, i crea realment un producte bàsic amb una única funcionalitat.

La web que va donar inici a AirBnB

L’any 2007, Brian Chesky i Joe Gebbia volien començar un negoci, i no tenien diners ni per pagar el seu lloguer. Durant aquells dies, es celebrava una conferència sobre disseny a la ciutat, i van decidir llogar el seu apartament a persones que anessin a la conferència. Per això, van crear una web simple en la qual els interessats podien reservar la casa i fer el pagament. Van penjar imatges del seu apartament per fer-lo més amigable. I van aconseguir 3 clients. Aquell dia va néixer Airbnb.

A mode de resum

No cremis els diners que tens per desenvolupar alguna cosa que ningú comprarà. Necessites primer corroborar que la necessitat del client que has identificat és real, i que la solució que proposes és ideal. El que anomenem la hipòtesi. Per Zappa, la hipòtesi era que les persones serien capaces i s’atrevirien a comprar sabates en línia. Per Airbnb, dormir a casa d’altres en lloc d’hotels. Per Dropbox, guardar documents en el núvol en lloc dels nostres discos durs.

Així que sigues creatiu i pensa en què és el mínim que necessites crear per identificar realment si hi ha clients interessats: selecciona quin és el teu MVP òptim, i crea el pla adequat per a executar-lo.

L’MVP és el mínim producte que necessites per sortir al mercat a fer un test real. I és la teva solució per passar d’una idea inicial i superficial a una realitat tangible que et permeti prendre decisions adequades.

Si vols saber més sobre el Mínim Producte Viable, et recomanem els següents articles:

Scale My Business

Specky Boy

TNW

Pichler Consulting

Kiss Metrics

Quora

Pragmatic Marketing

Buffer Social

Business Insider

 

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

Share
Published by
Ignasi Clos

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

5 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago