En els últims anys, han estat moltes les empreses que s’han sumat al carro de les comunitats. És a dir, la creació d’un grup de persones unides per un interès relacionat amb una determinada marca. Els beneficis proporcionats per aquesta estratègia són nombrosos:
- Una relació més directa i continua amb els consumidors proporciona a les empreses una informació molt valuosa.
- Utilitzar la comunitat com a pilot per introduir nous productes, provar canvis, prevenir possibles errors, etc.
- Una augment del compromís i la fidelitat dels consumidors. Aquests, al sentir-se rellevants per a la marca, s’involucren en tot el procés.
- A més, els consumidors es converteixen en promotors i defensors de la marca. El que comporta accions comunicatives més efectives i una reducció de costos en màrqueting i publicitat.
- Diferenciació de marca respecte als competidors.
- Creació de barreres d’entrada a la indústria.
A continuació, us deixem alguns exemples.
1. Lego Ideas
Lego va llançar una exitosa comunitat virtual de creació amb el seu producte en el centre de la iniciativa. Els usuaris de la comunitat es fan propostes de disseny que són valorades per la pròpia comunitat perquè Lego produeixi i comercialitzi les més votades. A més, els creadors dels productes comercialitzats reben un percentatge de vendes. Aquesta comunitat en línia no només ofereix dades de mercat per a la marca, sinó que també ajuda a mantenir als consumidors interessats en la seva marca.
2. Underlined
Underlined és una comunitat de marca enfocada a adolescents de tot el món que estimen la lectura i l’escriptura. Va ser adquirida pel grup editorial Penguin Random House el 2013. D’aquesta manera, es pot acostar a possibles clients i arribar a conèixer millor els seus interessos.
A Underlined, els participants poden fer ressenyes sobre les publicacions d’altres usuaris. A més, la comunitat permet que la marca es mostri de forma més subtil que en la publicitat convencional dels seus productes.
3. Harley Davidson
Un dels exemples més coneguts és el de Harley Davidson, empresa pionera que ha aconseguit desenvolupar el valor de la seva marca a través de la creació d’una comunitat de consumidors fidels, lliures i apassionats. En la comunitat, els motoristes poden interactuar amb altres membres i sentir que formen part d’una gran tribu, només accessible a compradors de les mítiques Harley, que representen una forma única de viure.
Una comunitat que va molt més enllà del producte en si mateix, creant activitats que giren entorn, com l’organització de les quedades de motoristes.
4. Red Bull Comunidad de los Gallos
La Comunidad de los Gallos és el punt de trobada per a tots els amants del hip hop freestyle. Tota la plataforma està dedicada al hip hop. A més, en ella es produeixen enfrontaments en línia i en directe entre artistes. El públic decideix qui es queda i qui marxa. En aquesta comunitat, el producte pren un segon pla i es centra per complet en un interès concret del seu objectiu.
5. Being girl de Procter & Gamble
La seva creació es remunta a l’any 2000 i busca ser un lloc on joves i adolescents poden trobar informació gràcies al gran nombre de comentaris i respostes que existeixen sobre temes clàssics com la menstruació o l’acne. La idea ha estat traslladada a dotzenes de països del món on el grup té presència.