En 2022 vam tenir el plaer de moderar el panell “Conquering Challenges in Pharma” al BHH Summit per a compartir perspectives sobre com la digitalització s’està desenvolupant i impactant en la indústria. És una evidència que la Salut Digital està creixent en la indústria farmacèutica i amb l’arribada de noves tecnologies venen també nous reptes. En aquest panell vam aprendre com les empreses i startups poden contribuir a conquistar aquests reptes i explorar els seus casos d’ús reeixits.
En els últims anys, hem parlat molt de sobre la salut digital des de diferents perspectives. En el panell del BHH Summit, aprofitem l’oportunitat per a entendre com les empreses farmacèutiques i les start-ups estan gestionant i vivint aquesta transformació.
Per a aportar una mica de llum i inspiració sobre el tema, vam tenir l’oportunitat de comptar amb quatre grans experts en la matèria:
Xavier Sueiras, Vicepresident Sènior de Tecnologies de la Informació de Grifols. El Xavier és el responsable global de IT que ajuda a Grifols a aconseguir els seus objectius estratègics i lidera les iniciatives d’innovació digital. Grifols és la companyia farmacèutica líder especialitzada en medicaments essencials derivats del plasma.
Rosa María López-Carneros, Responsable d’Operacions de Negoci en Boehringer-Ingelheim. La Rosa María lidera el desenvolupament digital en BI Operations. Boehringer-Ingelheim és una companyia biofarmacéutica líder en recerca que treballa en teràpies innovadores per a transformar vides.
Celia Rosalén, Desenvolupament de Negoci per a Europa en Mediktor. La Celia és responsable del desenvolupament de Mediktor en els mercats europeus. Mediktor és l’assistent mèdic basat en IA més precís per a triatge i prediagnòstic.
Filip Heitbrink, cofundador i conseller delegat de Scilife. El Filip lidera el desenvolupament de Scilife i la seva associació amb la indústria. Scilife és una start-up que ajuda a les empreses de ciències de la vida a gestionar els seus processos de qualitat i inculcar una cultura de la qualitat en tota l’organització.
I el Xavier Lesauvage, Sènior Partner SDLI, com a moderador. SDLI és una agència d’innovació especialitzada en ciències de la vida establerta en la BHH.
Durant la sessió debatem sobre quins són les iniciatives clau que les empreses del sector estan duent a terme en l’àmbit de la salut digital, quins són els principals reptes als quals s’enfronten, el paper dels ecosistemes en la salut digital i com es presenta el futur.
Iniciatives i reptes als quals s’enfronten les empreses per a desenvolupar la Salut Digital
Tots els participants van coincidir que la digitalització era el tema del dia i és una cosa que va començar fa uns 10 anys, i que mai es deté.
Com va explicar el Xavier, la transformació digital impacta en diferents àrees d’activitat de les empreses, en relació a:
- Com millorar el compromís amb el client i el pacient, així com millorar el valor afegit i l’experiència dels principals grups d’interès
- Com extreure valor de les dades, bàsicament en l’àrea de R+D disposada a trobar noves teràpies i solucions per al sector
- Com utilitzar les dades per a millorar la presa de decisions
- També, com millorar l’eficiència
La Rosa María va assenyalar que una de les claus en la Transformació Digital és com involucrar i treballar amb els empleats per a desplegar els esforços de transformació en tota l’organització.
La forma en què un pacient es comporta amb la sanitat ha canviat molt, especialment des de la Covid19. Un dels principals canvis en el patient journey és com es comporta quan sent els símptomes inicials, i aquí Internet en general, i ara la telemedicina, exerceixen un paper rellevant, com va assenyalar la Celia. Això també ajuda a diagnosticar abans i millor al pacient.
Un punt interessant és que la digitalització no és només portar el món físic, com el paper, al digital, sinó afegir un pas més. Afegint alguns beneficis addicionals, com els sistemes de qualitat digital que permeten gestionar el procés de qualitat i la seva implicació per a convertir-lo en un avantatge competitiu per a l’empresa, com va explicar el Filip.
Tot això implica treballar amb diferents tecnologies com IA, robòtica, analítica avançada i blockchain entre altres.
Durant el panell els participants també van compartir els seus principals reptes respecte al procés de digitalització, com ara:
- Identificar projectes de DT capaços de tenir realment impacte en el negoci aportant valor al pacient i al metge, evitant “iniciatives de focs artificials”,
- Dificultat per a trobar al soci adequat, fins i tot si forma part del procés d’experimentació, avaluant a molts socis per a trobar al que realment pugui aportar la solució adequada,
- Trobar la correspondència adequada entre les capacitats de la start-up i les necessitats de l’empresa, ja que a vegades el soci inicial, ideal per a la fase pilot, no és l’adequat per a l’ampliació del mateix projecte, la qual cosa porta a múltiples integracions i aporta complexitat al desenvolupament,
- En la fase d’escalat, la gestió de la col·laboració entre socis i start-ups es converteix en crucial per a garantir el seu èxit, i això requereix esforços que a vegades no són obvis per endavant,
- Establir el vincle adequat entre l’equip del pilot i l’equip d’escalat per a garantir l’alineació i transferir tots els coneixements i matisos rellevants per a l’èxit del projecte connectant els equips i invertint temps.
- Generar un marc regulatori que faciliti la exploració i operar dins de la normativa per aportar seguretat a los desenvolupaments
- Construir la “cultura de transformació” adequada per a desenvolupar aquests projectes és una àrea a llarg termini que ha de gestionar-se adequadament amb un alt impacte en els projectes encara que no sigui obvi.
- Proporcionar als equips suficient claredat sobre quin és el benefici del projecte i deixar espai per a l’experimentació ajuda a evitar l'”adversitat del risc” i a entendre l’abast d’una transformació
El paper dels ecosistemes en la sanitat digital
Com hem vist, són molts els stakeholders interns i, sobretot, externs que intervenen en el desenvolupament d’un projecte digital, per la qual cosa gestionar adequadament l’ecosistema és una part crucial de la Transformació Digital. Com fer-ho per a aconseguir els objectius desitjats?
- En primer lloc, l’empresa ha de ser conscient de la seva importància, dedicar temps a identificar als socis adequats (professionals sanitaris, hospitals, pacients, universitats, centres de recerca, start-ups…) i trobar les millors pràctiques per a gestionar adequadament una xarxa tan extensa.
- Desenvolupar un enfocament sistemàtic de la innovació oberta per a garantir que s’identifiquen els reptes i que el procés i les expectatives són clars per a tots els participants.
- Involucrar de manera proactiva a stakeholders capaços d’aportar coneixements tècnics i trobar maneres de combinar les seves capacitats.
- Evolucionar d’ecosistemes a comunitats, trobant espais per a compartir reptes i coneixements amb els socis de l’ecosistema de manera contínua.
- També és important implicar el personal intern en els ecosistemes, creant comunitats que permetin a les diferents persones de l’organització connectar amb altres parts interessades que treballin en el mateix tema, per exemple, la sanitat digital.
El futur del desenvolupament de la sanitat digital
La digitalització tindrà lloc en totes les àrees del procés sanitari i hauria de permetre aconseguir una major centralitat del pacient i una major eficàcia sanitària.
La salut digital és una àrea de creixement dins del sector de les ciències de la vida, i aconseguirà una major rellevància en els pròxims anys, segons els participants del panell. El seu desplegament serà especialment rellevant en àrees com:
- En general, per a millorar la qualitat dels processos i prescindir del paper en l’atenció sanitària i les relacions amb els pacients.
- Beyond the pill per a millorar l’eficàcia i l’adherència al tractament
- Prevenció sanitària de consumidors i pacients per a millorar els seus hàbits i condicions de salut
- Medicina personalitzada, capaç d’oferir solucions personals segons les necessitats específiques del pacient
Concloem amb la idea que “Digital és innovació”. El digital és la nova dimensió de la innovació avui dia i permetrà a les empreses oferir productes i solucions sanitàries més innovadores i eficaces.
Pots veure la taula rodona completa del BHH Summit i obtenir més detalls en aquest vídeo de Youtube.
Si estàs interessat en les àrees de salut i digital, pots llegir altres continguts rellevants del nostre blog en Societat de la Innovació.