Startups i sectors que han capturat major inversió a Espanya el 2015

Normalment les startups que es troben en una primera fase solen finançar-se amb fons personals, de familiars i d’amics. En una segona etapa entren en el projecte inversors particulars com business angels, family office o professionals independents que els interessa o motiva invertir en projectes tecnològics o projectes innovadors amb alt potencial de creixement.

Quan l’empresa ja està consolidada i té vendes molt importants sol necessitar un capital més gran, sobretot per al seu desenvolupament comercial i expansió internacional. És llavors quan les startups solen acudir a les rondes de finançament. Les majors rondes de finançament del 2015 a tot el país s’han produït en els àmbits del Comerç electrònic, fintech (serveis financers), ocupació i màrqueting. Vols saber quins han estat els protagonistes?

Comerç electrònic

Un dels sectors més dinàmics a Internet i que encapçala les llistes de les majors rondes de finançament segueix sent el del comerç electrònic. L’any passat les majors inversions a Espanya en aquest sector s’han realitzat a Letgo (100 millons de USD) i Wallapop (40 millons de USD). Letgo és una app per vendre i comprar objectes que té en compte la proximitat geogràfica. En només 30 segons es pot posar a la venda qualsevol article en la seva aplicació mòbil. L’usuari també sap la ubicació de l’objecte en venda, el perfil complet del venedor, etc. L’aplicació compta amb un xat perquè les dues parts negociïn les condicions i el preu de venda.

Fintech

El sector fintech, tal i com es denomina a les empreses que ofereixen serveis financers alternatius als de la banca amb un alt component tecnològic, és un dels més creatius i amb un major nombre de propostes i aplicacions. Un dels sectors on més s’inverteix en tecnologia és el sector bancari. Des dels caixers automàtics fins a la possibilitat de pagar amb el telèfon mòbil han passat ja diverses dècades. Segons un article del bloc del centre d’innovació del BBVA, ‘el juny de 1967 la sucursal de Barclays Bank al carrer Enfield de Londres, va albergar el que es considera el primer caixer automàtic del món. Gairebé mig segle després, els mòbils volen desbancar els caixers i acabar amb els diners en efectiu’.

Primer caixer automàtic de la història. Font: El Mundo

Ara els dispositius mòbils ens permeten pagar i fer transaccions de forma més ràpida, amb una oferta major d’entitats financeres, sobretot com a conseqüència de l’entrada en el sector bancari d’altres players tecnològics molt innovadors.

Un dels exemples de més inversió durant el 2015 és l’empresa de canvi de divises Ebury Partners, que ha tancat una ronda de finançament per 83 milions de USD. Creada a Londres pels emprenedors espanyols Juan Fernández Lobato i Salvador García ha aconseguit el suport dels grans fons Vitruvian Partners i 83North.

Des d’Ebury ofereixen principalment a les petites i mitjanes empreses assegurances sobre els tipus de canvi, cobraments i pagaments en altres divises o liquiditat en diferents monedes. Altres projectes innovadors que han rebut finançament en rondes d’inversió en el sector fintech han estat Peer transfer (més de 18 milions de USD) i Kantox (amb11 milions de USD).

Peer Transfer és una plataforma de pagaments internacionals entre estudiants i institucions educatives, que va fundar el valencià Iker Marcaide. Actualment la seva plataforma Flywire és la forma de pagament número 1 entre els estudiants internacionals en 800 institucions educatives dels sis continents. Com comenten a la seva web, han construït una plataforma de pagament que posa en contacte institucions de sis continents amb usuaris de tot el món.

PeerTransfer, que compta amb seus a València i Boston, processa pagaments en nom d’usuaris de més de 200 països i territoris en més de 100 divises locals a institucions arreu del món. Les transaccions a través de Flywire són còmodes, ràpides i segures.

PeerTransfer ajuda a estudiants internacionals a realitzar el pagament de matrícula allotjament i manutenció en universitats dels EUA, Regne Unit, Austràlia, etc.

Ocupació

Un sector que ha sabut reinventar-se amb l’arribada d’Internet ha estat el de la recerca de feina. Als ja indispensables Infojobs o Linkedin s’hi van sumant interessants projectes que s’han enlairat amb la irrupció dels smartphones. Així, la recerca de feina ha passat en pocs anys de centrar-se en la premsa a la consulta en el mòbil en temps real.

Un dels projectes més interessant i del que segur n’has sentit parlar, si no l’utilitzes ja, és Job and Talent. Job and Talent és la plataforma de job matching de referència. Va ser fundada el 2009 per Juan Urdiales i Felipe Navío amb l’objectiu de facilitar el procés de recerca de feina per a tot tipus de professionals. Job and Talent s’ha diferenciat en el mercat de les plataformes d’ocupació, gràcies a la seva tecnologia única, que permet que els usuaris estiguin connectats amb les ofertes d’ocupació perfectes i rebin diàriament les millors recomanacions “. Fins a dia d’avui, Job and Talent ha atret a més de 5 milions d’usuaris. Segons va publicar Expansión.com al maig del passat 2015, Job and Talent va tenir una ronda de finançament de 23 milions d’euros.

Màrqueting

Les empreses de màrqueting que han rebut major finançament en rondes d’inversió durant el 2015 han estat Typeform, Beabloo y Olapic.

Typeform disposa d’una eina en línia que permet als usuaris crear formularis dinàmics. Ha captat 13,2 milions d’euros en una ronda de finançament, en qual hi ha participat el grup Index Ventures, que també va donar suport a Facebook, Dropbox i Flipboard en els seus inicis, entre molts altres. Segons dades de la pròpia empresa, Typeform distribueix més de 8 milions de formularis mensuals i augmenta el seu volum de negoci en gairebé un 20% cada mes.

Un altre exemple d’important inversió en rondes de finançament el 2015 ha estat Beabloo. Amb seu a Barcelona, ​​és una empresa tecnològica especialitzada en la combinació de màrqueting digital multicanal i big data per a entorns de retail.

Beabloo fundada el 2008, ofereix a les botigues una plataforma lleugera i d’implementació senzilla, una sèrie de mètriques de màrqueting que calculen l’efecte a la botiga de les activitats promocionals, canals de vendes no electrònics, mètriques de rendiment de la botiga i pautes d’afluència. Aquesta startup va obtenir l’any passat 10 milions d’euros de la nipona Softbank i d’altres inversors.

No és només una tendència en màrqueting sinó un fet que les imatges, ja siguin en format fotogràfic o audiovisual, ajuden a vendre molt més que el text. Els creadors de Olapic han sabut aprofitar-se d’això i han innovat basant el seu èxit en donar el màxim protagonisme als usuaris mitjançant la compartició de les seves fotografies. Aquelles pàgines web que tenen el servei Olapic donen la possibilitat als seus usuaris de que comparteixin les seves fotos, d’aquesta manera es genera afecció a la marca i contingut únic generat pels usuaris.

Quines seran les startups espanyoles i els sectors de més èxit aquest 2016? Ens espera un any apassionant!

Fernando Lázaro

AMP por ESADE. Licenciado como Experto en Marketing y Gestión Comercial por la UPNA. Con experiencia como Consejero y Business Development en el sector de la maquinaria de elevación. Ha participado en la creación y dirección de un e-commerce en el sector de internet. Pasó posteriormente al área de consultoría de innovación y desarrollo de negocio. Ayuda a las empresas a hacer crecer sus negocios. Deportista y creativo.

Share
Published by
Fernando Lázaro

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

12 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago