TMB i AGBAR, un exemple d’innovació corporativa, oberta i circular

A vegades en #innovació ens centrem molt a explicar projectes d’empreses privades i potser pequem de no dirigir la nostra mirada cap a una cosa tan rellevant com ho són les empreses de serveis públics.

En aquest capítol 4, donem solució a això i parlem amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i amb Aigües de Barcelona (Agbar). Dues empreses clau per a entendre alguns dels serveis més essencials de l’àrea metropolitana de Barcelona.

  • Agbar és un grup de companyies de +150 anys d’història que s’encarrega de la gestió de l’aigua i medi ambient, que proveeix a +37M de persones. +900 instal·lacions industrials. +15000 professionals.
  • TMB és la principal operadora de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Per a conèixer com innoven, tenim de convidades a Margarida López, directora d’innovació i transformació digital de TMB i a Catalina Balseiro, Director, Return of Innovation (RO2I) en Cetaqua, del grup Agbar.

Un capítol que no et pots perdre si vols conèixer com dues empreses de serveis públics han evolucionat i s’han convertit en organitzacions molt innovadores.

Si prefereixes saber alguna cosa més abans d’escoltar el pòdcast, et fem un resum de les claus d’un capítol en el qual coneixem com totes dues empreses s’organitzen i com la innovació ha passat a ser una activitat central per a elles i descobrim un cas en el qual les dues organitzacions han col·laborat en un projecte de finançament europeu del programa LIFE, el projecte Life Nimbus.

Punts a destacar:

La innovació va sorgir de manera molt diferent en totes dues companyies

  • El model de Cetaqua és capdavanter en el món de la innovació: és una fundació privada enfocada en la R+D, així com en la innovació de mercat. Forma part del grup Agbar, i els seus patrons són la mateixa Aigües de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya i el CSIC.
  • A TMB, va sorgir “TMB Labs” en 2016. Dins de l’àrea tecnològica com a primera aproximació innovadora per a poder testar productes tecnològics i solucions que aportessin valor a l’ecosistema de proveïdors i a la ciutadania. A partir d’aquest projecte es va gestar una àrea d’innovació transversal en tota l’empresa.

Amb un objectiu molt similar

  • La R+D ha de tenir un impacte en l’organització, però en tots dos casos Agbar i TMB, l’impacte va més enllà del retorn econòmic o l’ambiental. S’accelera o facilita el mateix accés, per part dels ciutadans, als serveis públics.
  • Un dels objectius en TMB ha estat sempre fomentar la cultura d’innovació dins de TMB, la qual cosa és difícil en una empresa amb tants anys de vida, més de 100, i dins del sector públic.
  • En Cetaqua, partint de la R+D pura, han sumat també una visió d’innovació oberta i de col·laboració, no sols amb startups, sinó també amb corporates, que permet arribar al mercat amb un impacte real.

Quines iniciatives realitzen les empreses?

  • A TMB es parla sempre de cocreació, ja sigui amb treballadors, intraemprenedoria, o bé amb l’ecosistema com, per exemple, amb estudiants, com en un projecte en el qual es va millorar el passadís de transbord de Passeig de Gràcia. Els guanyadors d’aquesta edició van reproduir l’exterior a l’interior del passadís.
  • A Agbar, va ser fonamental passar d’una visió tecnològica a una visió de repte, això va canviar l’impacte d’innovació. Equilibrant reptes que provenen de la mateixa organització amb reptes externs que permeten explorar negocis de futur que no es contemplarien en els negocis actuals més focalitzats en el present.

Com ha de ser l’àrea d’innovació?

  • La innovació va de persones i suposa trobar aliats clau, agents d’innovació, moltes vegades líders informals que entenen de diverses àrees alhora i són capaces d’aportar molt de valor.
  • Ha de ser una àrea amiga, capaç de llegir els tempos dels equips, trobant un equilibri entre pressionar als equips i respectar les seves possibilitats.

Quines barreres us heu trobat?

  • En TMB és complex defensar la falta de resultats a curt termini; s’ha de posar en valor devant la direcció a veure on està el valor a incorporar la innovació i pivotar, intentant ser el més flexible possible.
  • En Cetaqua ens parlen dels indicadors com a base. Encara que és complex tenir una cultura innovadora basada en indicadors, els indicadors sí que permeten mesurar l’èxit d’un projecte. I és un tema per a treballar, alguna cosa que pot millorar l’impacte de la innovació en l’organització. També és un repte la gestió dels temps: hi ha projectes innovadors que es poden avançar al seu temps i no funcionen, ja que han d’estar d’acord amb el context.

 

I per a saber més i conèixer el projecte LIFE Nimbus et convidem a escoltar el capítol 4!

Esperem que t’agradi molt i que, per a seguir-nos en els pròxims capítols, et subscriguis i no perdis la teva cita amb el pòdcast de Societat de la Innovació.

 

SDLI

Líder de proyectos digitales para empresas con necesidad de crecer y desarrollar su negocio. El objetivo es posicionar la marca en el entorno digital para ganar notoriedad y aumentar sus ventas. Apasionado de la tecnología e Internet. Convencido en la potencialidad de las personas en red.

Share
Published by
SDLI

Recent Posts

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago

Aplicar el mètode científic en emprenedoria: té beneficis?

Un experiment amb 116 equips a Itàlia ofereix conclusions clarividents sobre els beneficis de l'aproximació…

9 mesos ago