Metodologies d'Innovació

Tot el que necessites saber sobre els reptes d’innovació, element clau del design thinking

Hem parlat molt en aquest bloc de la importància de les preguntes en el procés d’innovació, un procés de qüestionament i d’exploració, més que un procés de creativitat. Per això es parla tant dels reptes d’innovació. Què són? Com els identifico? Com els elaboro i com els puc resoldre amb èxit? Són preguntes que es planteja tot Responsable d’Innovació. En aquest post trobaràs tot el que necessites saber sobre els reptes d’innovació, com a element clau per començar amb bon peu un procés d’innovació basat en el design thinking.

Porto anys treballant en processos d’innovació. Els que ens seguiu des de fa temps ho sabeu: des del principi hem cregut en la necessitat d’establir focus, objectius clars, a aquest tipus de processos. La nostra plataforma Induct és un exemple: els reptes són l’inici del procés. Massa vegades es creen idees sense una finalitat clara. Cal evitar-lo si no volem matar la innovació abans de començar.

Al llarg del temps, hem anat confirmant l’efectivitat de crear reptes d’innovació en aquests processos. També la necessitat d’implicar els equips d’innovació en la generació dels mateixos. No és bo que un repte ho creuen “altres” (direcció) i aquests vinguin a tu (treballador) perquè tu facis seu treball.

Més tard, l’experiència en múltiples organitzacions, així com experts com Carlos Osorio a través de Deusto Business School m’han anat confirmant de la necessitat de passar amb els equips d’innovació la majoria del temps treballant sobre el repte. El de les idees i els prototips acaba venint sol, si tens la pregunta adequada. He arribat a un punt en el qual he entès que un valor principal dels processos d’innovació és el d’intentar retardar la generació d’idees al màxim, lluitant contra la nostra pròpia naturalesa com humans egocèntrics, és a dir, proposar solucions des del primer moment ( “saberuts” que som).

El procés d’innovació basat en el design thinking és un procés de qüestionament, no d’ideació, per això ens encanta utilitzar aquesta frase en els nostres tallers:

Què és un repte d’innovació

Comencem pel bàsic…

Els reptes d’innovació són problemes per a les quals es necessita i es busca activament solucions creatives que permetin resoldre’ls. En general, els reptes d’innovació es mouen en entorns d’incertesa, és a dir, el grau de coneixement adquirit al voltant del problema és reduït, o molt elevat fins a arribar a un punt de saturació a partir del qual cal buscar noves vies per solucionar-ho.

Quins tipus de reptes d’innovació hi ha

Existeixen moltes tipologies diferents de reptes (veure un resum en la imatge inferior). En cas que et trobis davant d’un repte purament tècnic i molt complex, existeixen plataformes globals com Innocentive en què milers de científics estaran encantats de participar en la resolució del repte (per una bona suma de diners, es clar). En cas que busquis solucions tecnològiques, pots organitzar hackathons o crear incubadores corporatives (veure com fer-ho en aquest post que vaig publicar aquí fa un temps) per atraure programadors emprenedors a la recerca d’empreses que patrocinin les seves capacitats.

Però si la teva empresa o organització està començant amb això de la innovació, recomano començar sempre creant cultura interna. Així, el més fàcil és que et trobis amb la necessitat d’elaborar i llançar reptes a un grup de professionals dins la teva organització, o fora d’ella, però que en qualsevol cas no són experts en tecnologia, ciència, programació, energia…

En aquests casos, els processos de design thinking són la resposta. Caldrà que pensis en reptes que toquin molt de prop a l’usuari final (intern o extern), fins i tot la part més emocional. També reptes de negoci, servei o producte, no purament tècnics. O reptes que recauen en l’àmbit propi de la companyia com, per exemple, com fer més ràpid el procés de distribució alimentària de la granja a la taula.

El millor és que aquests són els reptes que més empatia necessiten (i tots la podem practicar), ia més són els reptes on resideixen més probabilitats d’innovació disruptiva.

Com elaborar un repte d’innovació: 4 passos

No hi ha una única manera d’elaborar un repte d’innovació. Igual que no hi ha una única forma d’innovar en una empresa, ni d’emprendre un negoci. Us recomano llegir  aquest article de Xavier Camps, que ens ofereix 5 passos per elaborar un bon repte d’innovació.

Si com a Responsable d’Innovació has de sistematitzar la generació de reptes d’innovació, jo et recomano que formalitzis una sèrie de passos interns per identificar reptes de forma sistemàtica, els següents 4 passos:

Si ets capaç de posar en marxa aquestes activitats, et serà molt fàcil implicar unitats de negoci i altres àrees en la identificació d’oportunitats d’innovació, per després convertir-les en reptes que alguna d’aquestes unitats vulgui patrocinar (és a dir, posar recursos per solucionar el repte, és clar). I, a més, podràs convertir-lo en un procés més o menys formal al llarg del temps.

Com formular oportunitats o titulars de reptes d’innovació:

Els reptes tenen forma de pregunta. Generalment comencen per un COM, perquè es tracta de buscar noves formes per aconseguir “alguna cosa” concret. Si la teva pregunta té la següent composició, bon senyal:

Aquí vull recuperar el coneixement de Carlos Osorio, amb alguna adaptació, derivada de l’experiència d’anar creant reptes d’innovació durant els darrers 5 anys. Carlos, què et sembla?

Aquests són exemples de titulars d’alguns dels reptes amb els quals a SDLI hem treballat en el passat:

Fàcil, oi? Un moment, això acaba de començar.

Com concretar el repte d’innovació:

Ja hem dit que cal donar focus al repte. Per la qual cosa haurem de concretar la pregunta que vulguem plantejar. Si no volem un elevadíssim noise-to-signal ràtio: això és, molt de renou i poca llana, pel que fa a propostes d’innovació es refereix. Recomano incloure sempre:

– Usuari final del repte i necessitat de l’usuari

– Formes actuals de solució del repte

– Alternatives existents

– Intents de solució previs / actuals

– Per què és important per a l’usuari i per a la companyia

– A qui afecta el repte internament / externament

Us recomanem treballar amb el model Challenge Generator que fa un temps vam construir amb el Pep Orellana a SDLI:

Però… Ai! Quantes vegades ens trobem amb reptes que són en realitat projectes encoberts. És normal, perquè tots nosaltres tendim a pensar solucions, abans que en reptes oberts.

Un exemple

  • Projecte: Com crear un sistema basat en app mòbil per identificar el més aviat possible possibles accidents domèstics de la gent gran?
  • Repte: Com podem ser més àgils en la prevenció, identificació i resposta a accidents domèstics de les persones de la tercera edat, per aconseguir així un envelliment més saludable del conjunt de la població?

En el primer plantejament, la solució és única. Uns quants programadors proposaran solucions tècniques diferents, i aquestes es provaran amb usuaris. Però només participaran programadors.

En el segon plantejament, les solucions poden consistir en apps, però també en activitats, processos i serveis assistencials, wearables… tenim marge per empatitzar amb l’usuari i veure quin tipus de solució s’adapta millor a les seves necessitats.

En definitiva, per saber si tens un repte i no un projecte, consulta aquest checklist que hem preparat a SDLI:

Com saber si tinc un “bon” repte d’innovació:

Bé, estem segurs que tenim un repte, i no una idea o projecte. Anem a llançar-lo al conjunt de l’organització internament. Però… estem segurs que estem davant d’un “bon” repte?

Fem abans un últim checklist

 

Si no complim més de dos d’aquests 6 punts, serà necessari replantejar el repte elaborat!

On trobar reptes d’innovació

Abans d’acabar amb el post d’avui: una de les primeres preguntes que em plantegen els equips d’innovadors, un cop entès el concepte de repte d’innovació, és: com trobo un repte d’innovació?

Doncs bé, les organitzacions, públiques o privades, viviu (vivim) envoltades de possibles reptes d’innovació. És fàcil trobar-los i identificar-los. Les següents són possibles fonts de reptes d’innovació:

 

Què us ha semblat? Teniu alguna millora que pugueu recomanar per als nostres lectors innovadors?

Seguim aquesta conversa en els comentaris i a les xarxes!

Ignasi Clos

MSc in Business Innovation por Deusto Business School. Economista especializado en International Business y Marketing. Profesor de Innovación, Open Innovation y Entrepreneurship en UOC y Esci-UPF. Creador del método i-flow de transformación culturar para la innovación. Aglutina más de 15 años de experiencia como consultor de internacionalización, estrategia, innovación y transformación organizativa y cultural, primero en Acció, después en Deloitte, y finalmente en SDLI, donde es Socio Fundador y Director de Estrategia y Comunicación desde 2012. Había trabajado previamente como experto en internacionalización para diversas compañías (Fluidra, Novartis). Experiencia profesional en Estados Unidos (Miami & Nueva York). Es Socio de Induct Software, herramienta digital SaaS de gestión de la innovación abierta.

Share
Published by
Ignasi Clos

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

14 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago