Idees, idees, i més idees! Ja en tenim una pila, i ara què fem? Un dels errors més habituals de la gestió de la innovació és quedar-se en aquesta fase, i desenvolupar les idees generades amb els models habituals de gestió de projectes. Però una idea només és fum, i si apliquem les eines de sempre, arribarem al mateix lloc de sempre ( if you always do…).
Què hem de fer per convertir aquestes idees en projectes realment innovadors? Doncs seguir innovant i convertir-les en realitat, en prototips. Som-hi? Doncs ens arremanguem.
Triem una idea, i amb la idea també triem un client. És un binomi que no es pot separar: necessitat-client. Quina necessitat resol la nostra idea? Qui ens comprarà aquesta idea i perquè? És diferent? És millor? Què ha de tenir per ser atractiva?
Primera lliçó, NO ens enamorem de la nostra idea 🙁 . Només és una primera aproximació, ens obre una porta a una necessitat d’un client, i això SÍ que és realment important. Pensem en el client de la nostra idea: què li agrada, què li desagrada, què necessita (tasques a fer, i sobretot emocions, què emociona al nostre client?)
Per tant, el primer pas per prototipar és repensar la idea, buscar la necessitat del client, els INSIGHTS.
Ja li hem donat dues voltes al problema del nostre client? De la idea original ens poden sortir moltes propostes de com resoldre la necessitat. Doncs convertim-les en alguna cosa que es pugui explicar fàcilment. Dibuixeu, feu molts dibuixos, aproximeu propostes des de diferents punts de vista: gran petit, colors, formes…
I què fem amb tants dibuixos? Doncs ensenyar-los. Un dibuix no és només un dibuix, és la primera forma del nostre prototip, hem d’explicar què volem fer a moltes persones, i hem de recollir les seves opinions (conjunt de dades imprescindibles per desenvolupar el primer prototip).
Quins són els dibuixos que més han agradat ? Doncs ara els construïm. Fer un prototip segueix sent un art, però cada cop és més assequible: les impressores 3D estan sent una revolució, faciliten molt la creació de prototips i cada cop són més assequibles (et vols fer tu mateix la impressora 3D? Ho pots fer aquí)
Però no caiguem en la temptació de fer un prototip perfecte. Comença per un prototip fàcil i barat. L’objectiu és, una altra vegada, ensenyar-lo a una gran quantitat de clients potencials. Un prototip permet TOCAR, PROVAR, OLORAR, CANVIAR, SUGGERIR, TRENCAR (Noooo!!! 🙁 però millor que es trenqui en aquesta fase, que no un cop tinguem el nostre producte final) Ves perfeccionant el prototip amb els suggeriments dels teus early adopters.
També pots construir prototips “monstre”, per provar els límits de la nostra idea, què provoca rebuig i què provoca acceptació.
Aargh! Quin vertigen! Si encara no tenim el nostre projecte a punt, però com el podem llançar? Desenganyem-nos, mai estarà a punt. I no podem perdre molt de temps desenvolupant un producte que no sabem si agradarà als clients.
Ens hem de preparar per llançar el nostre MPV, Mínim Producte Viable (o com a mínim diem que el tenim “quasi a punt”.
Mireu aquest vídeo:
Començar a comercialitzar el nostre projecte vol dir escoltar el client, rectificar, canviar, millorar,i per tant no podem llançar un projecte tancat. Durant el procés de llançament del nostre MPV, anem millorant no només el producte i servei, sinó tots els elements del nostre model de negoci, però d’això ja en parlarem un altre dia.
Fem memòria?
Cicle de prototipatgePodeu visitar el lloc web que acaba de llançar l’Ajuntament de Barcelona, , projecte del qual som col·laboradors. Prototipatge a la ciutat de Barcelona, impressionant iniciativa!
També val molt la pena la darrera publicació de l’equip de l’Alex Osterwalder, Value proposition design.
Ah! I agrair al Sergi Vic i als alumnes d’Elisava els magnífics treballs realitzats al projecte Mango Smile, per resoldre el repte llançat per Aitex. Hi trobareu molts bon exemples de prototipatge!
Bona feina 🙂
En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…
Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …
Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat
T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…
Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…
Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…