Innovació Oberta

Vols prototipar? Crea, dibuixa, fes, prova… i torna a començar!

Idees, idees, i més idees! Ja en tenim una pila, i ara què fem? Un dels errors més habituals de la gestió de la innovació és quedar-se en aquesta fase, i desenvolupar les idees generades amb els models habituals de gestió de projectes. Però una idea només és fum, i si apliquem les eines de sempre, arribarem al mateix lloc de sempre ( if you always do…).

Què hem de fer per convertir aquestes idees en projectes realment innovadors? Doncs seguir innovant i convertir-les en realitat, en prototips. Som-hi? Doncs ens arremanguem.

Cicle de prototipatge

Cicle de prototipatge

Crea

 

Triem una idea, i amb la idea també triem un client. És un binomi que no es pot separar: necessitat-client. Quina necessitat resol la nostra idea? Qui ens comprarà aquesta idea i perquè? És diferent? És millor? Què ha de tenir per ser atractiva?

Primera lliçó, NO ens enamorem de la nostra idea 🙁 . Només és una primera aproximació, ens obre una porta a una necessitat d’un client, i això que és realment important. Pensem en el client de la nostra idea: què li agrada, què li desagrada, què necessita (tasques a fer, i sobretot emocions, què emociona al nostre client?)

Per tant, el primer pas per prototipar és repensar la idea, buscar la necessitat del client, els INSIGHTS.

Dibuixa

Sabates ecològiques infantils. Escola Elisava. Finalista Repte Aitex- Mango Smile

 

Ja li hem donat dues voltes al problema del nostre client? De la idea original ens poden sortir moltes propostes de com resoldre la necessitat. Doncs convertim-les en alguna cosa que es pugui explicar fàcilment. Dibuixeu, feu molts dibuixos, aproximeu propostes des de diferents punts de vista: gran petit, colors, formes…

I què fem amb tants dibuixos? Doncs ensenyar-los. Un dibuix no és només un dibuix, és la primera forma del nostre prototip, hem d’explicar què volem fer a moltes persones, i hem de recollir les seves opinions (conjunt de dades imprescindibles per desenvolupar el primer prototip).

Fes

Equip ecohelmet. Escola Elisava. 2n Premi Repte Aitex-Mango Smile

Quins són els dibuixos que més han agradat ? Doncs ara els construïm. Fer un prototip segueix sent un art, però cada cop és més assequible: les impressores 3D estan sent una revolució, faciliten molt la creació de prototips i cada cop són més assequibles (et vols fer tu mateix la impressora 3D? Ho pots fer aquí)

Però no caiguem en la temptació de fer un prototip perfecte. Comença per un prototip fàcil i barat. L’objectiu és, una altra vegada, ensenyar-lo a una gran quantitat de clients potencials. Un prototip permet TOCAR, PROVAR, OLORAR, CANVIAR, SUGGERIR, TRENCAR (Noooo!!! 🙁 però millor que es trenqui en aquesta fase, que no un cop tinguem el nostre producte final) Ves perfeccionant el prototip amb els suggeriments dels teus early adopters.

També pots construir prototips “monstre”, per provar els límits de la nostra idea, què provoca rebuig i què provoca acceptació.

Prova

Aargh! Quin vertigen! Si encara no tenim el nostre projecte a punt, però com el podem llançar? Desenganyem-nos, mai estarà a punt. I no podem perdre molt de temps desenvolupant un producte que no sabem si agradarà als clients.

Ens hem de preparar per llançar el nostre MPV, Mínim Producte Viable (o com a mínim diem que el tenim “quasi a punt”.

Mireu aquest vídeo:

Començar a comercialitzar el nostre projecte vol dir escoltar el client, rectificar, canviar, millorar,i per tant no podem llançar un projecte tancat. Durant el procés de llançament del nostre MPV, anem millorant no només el producte i servei, sinó tots els elements del nostre model de negoci, però d’això ja en parlarem un altre dia.

Fem memòria?

Cicle de prototipatge

Podeu visitar el lloc web que acaba de llançar l’Ajuntament de Barcelona, , projecte del qual som col·laboradors. Prototipatge a la ciutat de Barcelona, impressionant iniciativa!

També val molt la pena la darrera publicació de l’equip de l’Alex Osterwalder, Value proposition design.

Ah! I agrair al Sergi Vic i als alumnes d’Elisava els magnífics treballs realitzats al projecte Mango Smile, per resoldre el repte llançat per Aitex. Hi trobareu molts bon exemples de prototipatge!

Bona feina  🙂

Et trobes en la fase de prototipatge de la teva idea? Comparteix amb nosaltres la teva experiència!

 

Joan Ras

--Economista y Máster en Economía Aplicada por la UPF. Es Profesor de Innovación y Emprendimiento en ESCI-UPF. Desde 2012, es socio fundador de SDLI, agencia de innovación abierta. Anteriormente fue Socio consultor de Estrategia y Operaciones durante más de 15 años en Auren, especialmente en los sectores de la Enseñanza, Sector Público, y Salud.

Share
Published by
Joan Ras

Recent Posts

Berlín: Un epicentre emergent de la innovació en salut digital

En altres ocasions hem comentat alguns dels ecosistemes d'innovació més importants del món, com el…

5 hores ago

Fomentant ecosistemes d’innovació oberta des de l’administració pública

Ja fa més de 20 anys que Henry Chesbrough va definir el concepte d'open innovation. …

1 mes ago

L’Estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030: Un Futur Més Saludable i Connectat

Expliquem l'estratègia de Salut Digital de Catalunya 2024-2030 per un futur més saludable i connectat

2 mesos ago

El Valor dels Ecosistemes de Salut per a la Indústria Farmacèutica: Estratègies i Oportunitats

T'expliquem la importància dels ecosistemes de salut en la innovació del sector, amb detalls dels…

4 mesos ago

El desplegament de la IA generativa en les organitzacions: 5 claus per a l’èxit

Fa temps que parlem de l'impacte de la intel·ligència artificial (IA) en el món empresarial,…

5 mesos ago

Tecnologia i Orgull: Innovació al Servei de la Comunitat LGBTIQA+

Com s'està innovant per a la Comunitat LGBTIQA+? Quines tendències i quins reptes té la…

7 mesos ago