Malgrat els grans resultats dels cellers espanyols durant el passat 2014, el sector vitivinícola ve experimentant a casa nostra contínues caigudes en les xifres de consum. Això és, entre els anys 2000 i 2012, el consum de vi per persona ha caigut un 15%, el que es materialitza en 19’9 litres de vi / persona segons dades de l’Organització Internacional de la Vinya i el Vi (OIV) .
Estem per tant davant d’un sector madur en el mercat espanyol, motiu que a portat als cellers espanyoles a llançar-recentment a la internacionalització del seu negoci, con gran èxit com indiquen les xifres.
Però no només de l’exportació viuen els cellers. També han de començar a pensar en desenvolupar noves oportunitats de negoci a través de la innovació de producte, servei, experiència de client, i fins i tot de model de negoci. Ja sabeu, fer sempre el mateix assegura el fracàs del teu negoci a llarg termini.
[Tweet “Fer sempre el mateix assegura el fracàs del teu negoci a llarg termini.”]
Venim brindant des de temps remots amb cava, vi, xampany… I encara que pugui semblar que es tracta d’un sector massa estàtic i tradicional, la veritat és que el vitivinícola és un negoci totalment d’avantguarda, i molts cellers a nivell nacional i internacional ho vénen demostrant.
Avui ens endinsem en aquest apassionant món per conèixer què s’està fent actualment i quines són les tendències més innovadores, destacant en concret 8 projectes innovadors en el sector vitivinícola a nivell internacional.
Brindes amb nosaltres per la innovació vitivinícola?
8 projectes innovadors en el sector vitivinícola:
En el context de l’economia del coneixement en xarxa, en la qual el canvi és cada vegada més veloç, diferenciar i innovar és imprescindible. A Induct entenem que les empreses han de ser capaces d’innovar en diferents àmbits, sempre en línia amb la seva estratègia de negoci, i solem utilitzar el model dels 10 tipus d’innovació com a marc de referència:

Repassem alguns projectes innovadors en l’àmbit vitivinícola en alguns d’aquests 10 àmbits:
Innovar en procés
La innovació en procés és segurament la més treballada en el sector. Podria venir per exemple d’una màquina que és capaç de desalcoholizar el vi mantenint al 100% les seves propietats i oferint un producte totalment nou i diferent, però amb el mateix sabor, propietats inherents i tradició de sempre. Això podria augmentar el mercat potencial apropant-lo a gent amb altres cultures i religions, embarassades, esportistes… la qual cosa podria suposar una bona oportunitat de negoci.
En aquest sentit, hi ha experiències molt interessants, com l’envelliment del vi en el mar, el que s’ha denominat “vins submarins” que ja estan treballant alguns cellers espanyols i internacionals:
Underwater beverages – Our process – English from Crusoe Treasure on Vimeo.
També és habitual sentir parlar sobre l’ús de drons per el control de la temperatura i inclús el grau de sucre del raïm. Tecnologia al servei de la millora de la qualitat del producte.
Innovar en model de negoci
La innovació en model de negoci és sempre una de les més disruptives. Aquí podem trobar Skype, Spotify o iTunes per demostrar-ho.
I en el sector del consum, la innovació en model de negoci va molt lligada a la innovació en canal durant aquests últims anys, amb la intensificació de l’ús d’Internet com a canal de venda. De fet, en els últims temps estan sorgint petits cellers que comercialitzen amb vins i xampanys que ja no creuen en el típic model de botiga física i confien les seves vendes a altres canals com internet, venda al detall i lliurament a casa, etc. I encara que una mica arriscat, en alguns casos, fins i tot es parla de venda telefònica o per catàleg.
En aquesta línia d’obrir nous canals de comercialització per desenvolupar nous models de negoci, hem de parlar del cas d’Enolobox, una startup que permet al client gaudir i descobrir d’una forma més original els millors vins espanyols. Amb un model de subscripció (a partir de 21€ al mes) el client rep cada mes una caixa amb 3 vins sorpresa, sempre assegurant, a més, un descompte d’almenys un 30% de cada un d’ells.

Així doncs, en lloc d’anar al supermercat, botiga especialitzada o celler, el consumidor té el luxe de rebre el producte a casa, rep informació especialitzada sobre el vi a consumir, i a més participa en un procés gamificado en què, responent a les enquestes dels vins, rep punts per aconseguir Enolobox gratis. A més, són molt actius a les xarxes socials… Tot un gran exemple d’innovació en model de negoci i canal!
Innovar en canal: Vivino i Delectable
Encara que en força ocasions, la innovació ve de la mà de la tecnologia mòbil. Aquest és el cas d’aplicacions com Vivino o Delectable, comparats en aquest article de The Wall Street Journal, una mena d’escàner que reconeix qualsevol vi des d’una simple foto, de tal manera que el seu consumidor pot saber exactament quin vi està bevent, les seves propietats, conèixer recomanacions d’experts i altres usuaris en base als seus gustos i fins i tot rebre algunes ampolles a casa.
Des de Delectable els seus usuaris poden fins i tot comentar quins vins els hi han agradat més i amb què els acompanyarien. Tal és així, que al seu web, fins i tot tenen un apartat anomenat “Pizza” on es suggereixen certs vins que combinen en funció dels ingredients d’aquesta.
Però no tot són apps. Podem parlar del projecte iniciat a l’aeroport de Ciutat del Cap, on una empresa ha construït els seus cellers, concretament a la terminal d’arribades… Sens dubte un fet insòlit, però que li ha conferit accés a milions de potencials clients (turistes), i també un gran màrqueting. Prova d’això són les portades que ha ocupat en diferents mitjans a nivell mundial…
Innovar en l’oferta de producte
El packaging, àmbit clàssic d’innovació en producte en el sector de les begudes, pot ser un altre dels aspectes que generin nou valor al vi o cava. Molts són els fabricants que estan intentant trencar amb l’envasat tradicional i aposten per ampolles amb diferents formes i colors, diferents i especials etiquetes, per la importància del disseny (confiant en dissenyadors de renom) i fins i tot canviant el format i provant de comercialitzar el “vi en llauna”, com és el cas de la Union Wine Company entre molts altres.
Per què no ens ho podem plantejar? Pot ser una bona manera de reposicionar el producte i trencar amb la formalitat que se li associa, pot servir com una manera d’estalviar en costos i també facilitar el seu transport. Com veiem, les opcions són infinites! Alguns països com el Japó aproven aquesta iniciativa des de fa més de 15 anys.
Innovar en experiència de client
I, a més, ara que està de moda vendre més que productes, experiències, es pot reposicionar el concepte de prendre vins organitzant, per exemple, tasts a cegues, com les que ja ha emprès l’empresa Vinoaciegas.com.

Com innovar en el sector vitivinícola?
Com sempre a Induct apostem per la innovació oberta com un model òptim de desenvolupament de projectes innovadors. Es tracta d’identificar oportunitats d’innovació on els diferents agents que hi participen puguin aportar les habilitats i capacitats que li falten a altres. Ja hi ha algunes experiències en aquest sentit en el sector:
Al voltant del concepte innovació en el sector vitivinícola l’empresa Pernod Ricard Cellers ha impulsat una proposta creativa anomenada Winnovation Lab, disposada a generar nous projectes innovadors en el món vinícola.
Altres coneguts cellers també implicats en processos innovadors són les Bodegas Torres, que ha impulsat el projecte Cénit-Deméter en el qual participen 26 empreses espanyoles vinculades al sector del vi i 31 grups de recerca espanyols. Cofinançat pel Ministeri de Ciència i Innovació a través del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), el projecte investiga la influència del canvi climàtic en la maduració del raïm.
En definitiva, el nostre país compta amb una gran tradició vinícola, però tradició no ha de ser sinònim d’estancament. Davant d’un mercat amb unes arrels tan profundes, innovar esdevé l’oportunitat clau per diferenciar-se i seguir sent reeixit.
Aquests han estat són només alguns projectes innovadors que s’estan produint en el sector. El món està canviant i així ho han de fer també els cellers!
Què t’han semblat aquests casos? En coneixes algun més? T’agradaria explicar algun projecte innovador dins el sector vitivinícola en el qual hagis participat? Ho estarem esperant!
PD: per elaborar aquest post hem comptat amb l’inestimable ajuda de Ferran Vila, Director de Projectes i Inversions a Vallformosa (per cert a Induct estem enamorats del seu vi blanc Masia Freyé, no us ho perdeu!!).





