Saps quines són les veritables necessitats dels teus clients? Creus que tu has d’aportar valor als teus clients? ¿Per desenvolupar la teva proposta de valor fas participar als teus clients? Vols desenvolupar noves solucions amb noves metodologies? Has pensat en realitzar alguna sessió de co-creació?
Per falta de temps, recursos, formació o visió estratègica, solem definir les solucions que oferim als nostres clients des de l’única visió de les 4 parets del despatx en què treballem. Encara que, de vegades, tenim en compte els resultats dels estudis de mercat, és una evidència que la majoria dels equips comercials defineixen els seus plans des de la visió de l’empresa i intentant encertar que allò és el que necessitarà el client.
¿I per què no has deixat mai entrar als teus clients en la teva empresa, perquè siguin ells els que et diguin el que necessiten i que ells mateixos el desenvolupin? Aquesta pràctica porta el nom de co-creació.
Tenir l’oportunitat de comptar amb la col·laboració de talent extern per identificar i resoldre reptes del mercat és una pràctica cada vegada més estesa. La co-creació de solucions de mercat entre col·laboradors interns i agents externs incrementa la probabilitat d’encert i l’èxit en la implementació de solucions innovadores.
Algunes empreses ja estan apostant per la co-creació amb clients per personalitzar la seva proposta de valor i així cobrir amb seguretat les necessitats dels seus clients:
- MyWay de Munich, l’empresa catalana permet que els usuaris dissenyin els seus propis calçats.
- LegoCreator de Lego, llença concursos de dissenys als seus clients perquè aquests desenvolupin nous prototips de Lego i, els més votats per la resta d’usuaris, Lego els produeix i els comercialitza.

- TripAdvisor, s’ha convertit en una de les fonts principals d’informació per seleccionar l’hotel on passarem les nostres vacances. Per desenvolupar el contingut, la plataforma utilitza la co-creació entre l’hotel i els usuaris que s’han allotjat i comparteixen la seva experiència.

En aquest context, neix el programa WeCubbing. Un programa d’innovació dissenyat perquè puguis utilitzar la co-creació amb els teus clients i, així, identificar reptes reals (necessitats no cobertes) en el mercat en el qual treballes, i desenvolupar i llançar al mercat solucions innovadores que aporten valor ja que resolen els reptes identificats.
¿Què és WeCubbing?
Es tracta d’un Programa d’aproximadament 40 hores durant les quals els equips multidisciplinaris (compostos per professionals interns i externs tots amb perfils diversos, entre els quals hem de comptar amb experts, enginyers o economistes), a través de metodologies d’innovació (basades en el design thinking), són formats i capacitats per desenvolupar nous projectes que donen resposta als reptes als quals s’enfronten en la seva pràctica professional.
La metodologia WeCubbing
El programa cobreix 6 fases que són fonamentals per al desenvolupament d’aquestes solucions innovadores:
- Primer s’identifica el repte o l’oportunitat que es vol resoldre.
- En la segona fase es reformula i s’entén, en tots els seus àmbits, el repte. No es poden tenir idees creatives i disruptives sense tenir tota la informació sobre el repte a resoldre. Com deia Albert Einstein “Si jo tingués una hora per solucionar un problema, li dedicaria 55 minuts a entendre el problema i segur que en 5 minuts ho solucionaria“.
- La tercera fase és la de la creativitat. Es tracta de posar en marxa l’art de tenir idees, és a dir, a través de múltiples metodologies es pretén tenir el màxim d’idees que resolguin el repte. Al final d’aquesta fase hem de seleccionar la/es idea/es que més valor aporten (les que més beneficis aporten, són viables, ens permeten diferenciar-nos de la competència i enamoren als usuaris destinataris).
- La quarta fase és la del prototip. Aquí hem de transformar la/s idea/s seleccionades en un producte/servei el més real possible per poder validar-lo amb els usuaris.
- En la cinquena fase definim el business case del projecte. És a dir, prenem les decisions clau per veure com podem assegurar que la nostra solució és adoptada pel mercat.
- En la sisena fase, treballem en el pla de comunicació del projecte (element fonamental per al seu èxit). Creiem en el lema “Sense una bona comunicació, difícilment arribarem al nostre target“. Per a això, no solament treballem en el contingut de la presentació sinó també en la forma i posada en escena, amb l’objectiu de realitzar una comunicació clara i eficient perquè ens la puguin comprar o bé la nostra empresa, o bé inversors, o bé el mateix mercat.
T’apuntes?
Aquest programa ja l’han posat en marxa algunes empreses clients d’Induct. L’experiència vivencial d’aquest programa el fa únic i permet crear llaços sostenibles amb els nostres clients, més enllà d’ajudar-los a resoldre els seus problemes.
Aquest és un exemple real del programa WeCubbing a l’empresa farmacèutica Chiesi.
Desenvolupem un WeCubbing junts en el teu mercat?
Contacta amb la Clàudia Pardo & en Xavier Olba
Clàudia Pardo: Claudia.pardo@induct.es
Xavier Olba: Xavier.olba@induct.es





